Leerlingenwerving zesde leerjaar

Algemene benadering

Focus op online communicatie.

  • Minimum aan ergernis bezorgen. Niet iedereen is even goed onderlegd in ict. Daarom is het belangrijk om de communicatie zo eenvoudig mogelijk te laten verlopen met zo weinig mogelijk overgangen en storingen. Alles moet mooi geïntegreerd zijn in één flow.

De funnel hiernaast is een schematische weergave van de strategie die we prefereren om leerlingen via online kanalen te werven.

Deze strategie is gebaseerd op 4 stappen:

STAP 1

Awareness

  • Awareness (BRANDING): zoveel mogelijk mensen bewust maken van onze scholen. Dat gebeurt via sociale media en adverteren via Google en Facebook. Dit wordt ook branding genoemd.

    • posts op sociale media
    • google advertising
    • facebook advertising

STAP 2

Interesse

  • Mensen de interesse hebben, worden meegenomen in de flow. Iedereen die interesse heeft, registreren we. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:

    • registratie van mailadressen op de website
    • registratie van mailadressen op evenementen / schoolbezoeken
    • online marketing: remarketing > het installeren van een cookie na bezoek op de website waardoor de bezoeker gerichte advertenties te zien krijgt.
    • Het versturen van nieuwsbrieven.

STAP 3

Beslissen

  • Beslissen: In deze fase schrijven de mensen in. We moeten de mensen de juiste tools aanreiken om in te schrijven. Een landingspagina voor de inschrijvingen is hier uiterst belangrijk. Hier kunnen mensen beslissen om een afspraak te maken of om online in te schrijven.

STAP 4

ACTIE!!!

ACTIE: de laatste stap is de actiestap. Inschrijven gebeurt zo snel mogelijk. Mensen die concrete interesse hebben, schrijven we zo snel mogelijk in. We laten hen ook het inschrijvingsregister tekenen om de inschrijving te finaliseren. Leerlingen zijn pas ingeschreven wanneer ze het inschrijvingsregister getekend hebben. Kort op de bal spelen is de boodschap!

Landingspagina's

Landingspagina 1

starten-in-het-eerste-middelbaar

Deze url vermeld je in de powerpointpresentatie:

www.xxxxxxx.be/starten-in-het-eerste-middelbaar

Je laat deze pagina door je webmaster aanmaken.

  • Inleiding
    grote stap, belangrijk, overgang zo makkelijk mogelijk maken, leerling op gemak stellen.
  • Kennismaking met de eerste graad
    Je eerste dagen op de school: kennismaking, …
  • Studieaanbod eerste graad + linken naar pagina’s van de studierichting
  • Informatieaanvraag (contactformulier) > maak een afspraak. (je kan dit makkelijk en gratis doen via Appointlet.com 
  • schrijf in

Landingspagina 2

Inschrijven-in-het-eerste-middelbaar

De geplande inschrijvingsmodule gaat voor dit schooljaar niet geprogrammeerd worden. PSDiepenbeek stelt haar Google formulier ter beschikking van de andere scholen.

Mensen kunnen inschrijven via de website of na afspraak op school. Bij voorkeur gebruiken we het platform appointlet.com hiervoor.

  • Maak een afspraak - Schrijf online in
  • Online inschrijvingsformulier

Online adverteren

Adverteren gebeurt vandaag best via online kanalen. Zowel Google als Facebook zijn hiervoor erg geschikt omdat we heel gericht kunnen adverteren. Bijvoorbeeld op mensen met kinderen van 12 jaar en een bepaald profiel.

We adverteren online via de accounts van de scholengemeenschap. Deze account staat onder toezicht van I&C en de scholengemeenschap. Wanneer je als school zelf gaat adverteren ga je in concurrentie met de andere scholen omdat je adverteert via een andere account op dezelfde doelgroep. Op deze manier gaat het adverteren meer kosten. Hier zijn Facebook en Google alleen maar winnaar van.

Adverteren gebeurt volgens een bepaalde planning en is altijd gericht naar een landingspagina. Daarom vragen we om landingspagina's te maken. Dit verhoogt de effectiviteit van een campagne omdat je specifiek communiceert in functie van de doelgroep.

Wil je online adverteren? Neem dan contact op met davy.nelissen@limburg.be. We starten ook zelf advertenties op. We brengen de school dan op de hoogte.

 

Er worden afspraken gemaakt met I&C in verband met de afrekening van deze campagnes. Meer informatie volgt snel!

Opendeurdagen

Opendeurdagen worden gewoon ingepland zoals we ze normaal zouden organiseren. We nemen dit ook op in de communicatie. Vermeld altijd dat dit onder voorbehoud is o.w.v. Covid 19.

Zorg altijd dat je geïnteresseerden ook op afspraak ontvangt. Communiceer dit  en geef de mensen de mogelijkheid om online een afspraak te boeken.  Wij noemen deze afspraken binnen de scholengemeenschap 'Bubbelbezoeken'.

naar Bubbelbezoeken. naar online afspraak maken

    Bubbelbezoeken

    Bubbelbezoeken zijn bezoeken van ouders en hun kinderen aan de school. Voorzie in alle communicatie de mogelijkheid om een afspraak te maken om de leerlingen rond te leiden en kennis te laten maken met de school.

    Kijk bij de rubriek online afspraak maken

    Virtuele rondleidingen

    Vorig jaar hebben heel wat scholen virtuele rondleidingen georganiseerd op hun website. Hieronder een aantal aandachtspunten:

    • zorg dat je virtuele rondleiding 'geëmbed' is in je website. Wegklikken van je website is niet ok.
    • zorg dat je altijd actieknoppen voorziet op deze pagina.
    • probeer interactie toe te voegen in je 360° rondleiding: bvb. filmpjes, een introductie van de directeur, een toelichting van een leraar of leerling, een link naar een opleiding, ...

    Camera en statief uitlenen

    Met de scholengemeenschap hebben we een Nikon Theta Z1 inclusief statief aangekocht. Deze kan je gratis uitlenen.

    Reserveer de camera met statief

    Je 360 publiceren

    Vorig schooljaar hebben scholen gebruik gemaakt van Thinglink en Prompto. Voor Prompto kan je je inloggegevens bij davy.nelissen@limburg.be aanvragen. We hebben er een account met de scholengemeenschap. Bij Thinglink mag je zelf een account maken.

    Je kan beide platformen gebruiken. Het belangrijkste is dat je 360 geëmbed is in de website!

    PROMPTO THINGLINK

     

    Netoverschrijdende infoavond clb's

    Sinds 2016 is het clb begonnen met netoverschrijdende infoavonden voor ouders met leerlingen uit het zesde leerjaar. Door corona gaan deze infoavonden niet door op een locatie, maar online.

    Spijtig genoeg worden we dit jaar gedwongen om een vaste template te hanteren. Afwijken hiervan is niet toegestaan. Dat beperkt de mogelijkheden om onze scholen op een aparte manier in de kijker te zetten. Toch willen we enkele richtlijnen meegeven:

    • Vermeld dat het schoolbestuur de provincie Limburg, stad Dilsen Stokkem is. Dat zijn sterke merken en boezemen vertrouwen in bij de mensen.
    • Stel je studieaanbod schematisch voor, met weinig doorlopende tekst.
    • Zorg is geen wervingscriterium. Houd het hier bondig. We opteren er voor om mensen die zorg nodig achten voor hun kind best met de school contact opnemen. Je kan hiervoor ook een landingspagina maken en er naar doorverwijzen. 80% heeft geen boodschap aan zorg.
      Nog een reden waarom 'zorg' geen wervingscriterium is, is omdat leerlingen in eerste instantie een school dienen te kiezen voor het studieaanbod, de boeiende richtingen, het goede pedagogische project. Als blijkt dat er zorg nodig is, bied je dit uiteraard aan.
    • Landingspagina's: Wij zijn niet in staat om de mensen zelf toe te spreken. Daarom is het van het grootste belang om mensen naar je website te krijgen. We gaan dit doen door enkele landingspagina's te maken en de mensen hiernaar door te verwijzen:

     

    Datum: (begin februari 2021) Tijdens deze data is er een chatfunctie. Het is nog niet duidelijk of de scholen hierbij de chatfunctie moeten bedienen.

     

    url: https://www.naarhetsecundaironderwijs.be/

    Online afspraak maken

    We willen het onze bezoekers zo gemakkelijk mogelijk maken. Daarom stellen we voor om bezoekers en geïnteresseerden via je website een afspraak te laten maken. Om het secretariaat niet over te belasten is een koppeling met een applicatie zoals appointlet.com of reservio ideaal.

    De voordelen:

    • de app kent je agenda en vermijdt zo dat je afspraken dubbel boekt.
    • je kan de app ook gebruiken tijdens de inschrijfmomenten in de grote vakantie om de stromen te sturen en lange wachttijden te vermijden. Zo kan je werken met slots waarop mensen makkelijk een afspraak kunnen boeken.
    • je ontlast het secretariaat en directie met het maken van afspraken door dit proces te automatiseren.
    • dit is gebruiksvriendelijk voor ouders en leerlingen, ze kunnen meteen een afspraak maken. Anders vergeten ze misschien te telefoneren.

    Hieronder drie mogelijkheden om online afspraak te boeken.

    Mogelijkheden online afspraak maken

    Apointlet

    www.appointlet.com/nl

    Transformeer meer potentiële leerlingen in werkelijke inschrijvingen door hen rechtstreeks te laten boeken, zonder kostbare tijd te verliezen aan communicatie over en weer.

    Met appointlet heb je geen extra planlast om je agenda te beheren. Indien er een activiteit in je agenda staat gepland, sluit de app dit tijdslot.

    www.appointlet.com/nl

    Er is een uitgebreide gratis versie ter beschikking.

    Raadpleeg hier de prijzen.

    Reservio

    www.reservio.com/nl/

    De Handelsschool werkt sinds vorig jaar met Reservio.

    Telefonische boekingen en afspraken op papier voldoen niet meer aan de huidige eisen van uw klanten. Profiteer van dit krachtige online reserveringssysteem met de nadruk op eenvoud.

    https://www.reservio.com/nl/

    Raadpleeg hier de prijzen.

    Google

    Choice eliminator

    De provinciale school Diepenbeek werkt met Google choice eliminator om afspraken te reserveren.

    De afspraken komen terecht in een Google spreadsheet waar je de afspraak kan raadplegen. Er bestaat ook een mogelijkheid om de reservatie in Google calender te implementeren met timeslots.

    Raadpleeg het filmpje op Youtube:

    Werken met Google calender en Timeslots

    Werken met Spreadsheets en choice eliminator

    Afspraken

    Om de communicatie vlot te laten verlopen volgen we onderstaande afspraken:

    Focusscholen:

    • er zijn elk jaar een aantal focusscholen waar vanuit de scholengemeenschap de communicatie mee aangestuurd wordt. Deze focusscholen zijn voor 2021: PHH, PSSB, PTS en PROVIL.

    Online adverteren

    • online adverteren gebeurt altijd via de advertentieaccounts van de scholengemeenschap. Indien er geadverteerd wordt, dient dit minstens 2 weken voor aanvang van de campagne aangevraagd te worden.
    • de school betaalt de advertentiekosten.

    Drukwerk

    • Elke school zoekt een grafisch vormgever naar keuze die mooi en origineel werk levert.
    • Hij dient de huisstijl van het betreffende schoolbestuur te volgen.
    • Bij drukwerk ontworpen en gedrukt door I&C wordt de communicatieverantwoordelijke van de scholengemeenschap op de hoogte gebracht.
    • De focusscholen brengt de communicatieverantwoordelijke van de scholengemeenschap altijd op de hoogte voor aanvang van het ontwerpen van drukwerk. Drukwerk wordt goedgekeurd door de scholengemeenschap.